Monday, March 19, 2007

Soalan-soalan utk muhasabah diri...

Soalan 1:
bagaimana kah rupa aku yg satu lg ketika nak menjpt aku balik ke tmpt asal....

Soalan 2:
kalu aku tido lambat aku leh solat tahajud dak? ke ikut rasa ngantuk ja?......bese ikut rasa ngantuk ja...terus bummmm........

Soalan 3:
Kalu aku tak dgr lagu dan ganti ngan Quran aku jd cam org skema ka?

Soalan 4:
Kalu tak citer hal filem, drama, artis, gossip dan entah haper2....kira anti sosial ka?

Soalan 5:
Kalu ckp elok2 dan sopan....orang takmo kawan ka sbb pangai tak giler2/spontan/urban?

Soalan 6:
Camner nak jd friendly/sopan tp lam masa sama berakhlak/ tak kekok erk?

Soalan 7:
Sejauh mana kusyuknya solatku?

Soalan 8:
Sejauh mana kekusyukan solatku telah ku luahkan di luar solatku?

Soalan 9:
bila kali terakhir aku menangisi kesilapan aku dalam sujud aku kepada Nya ?

Soalan 10:
adakah sekarang aku mengingati Dia ?

Soalan 11:
Semayang betul ke x? bacaannya skali lah..

soalan 12 :
adakah aku seorang hamba yg bersyukur???

Soalan 13:
Hari ni ada baca Al-Quran tak?

Soalan 14:
pagi td pas bangun, aku der bca doa x??

soalan 15:
apa yg ptut aku wat spy lbey baik dr semalam??

Soalan 16:
Sempatkah aku bertaubat sebelum aku mati?

Soalan 17:
Kat kubur tu sunyi jer..mlm2 rasa seram je...sok sok situlah aku tinggal..

Soalan 18:
berapa kali aku meminta maaf pada ibu aku setiap tahun?

Soalan 19:
berapa kali aku ber istigfar dan mengucapkan alhamdulillah hari ni ...

soalan 20:
bagaimana aku nak dpt kan keyakinan ku terhadap mu Ya Allah bg meghadapi dugaan mendtg

soalan 21:
apa tujuan aku hidup?

Soalan 22:
Pagi tadi sempat sembahyang Subuh tak?

Soalan 23:
Pagi tadi aku sembahyang tahajjud tak?

Soalan 24:
Bagaimana dengan zakat?. Aku ambil peduli tak?

Soalan 25:
Sudahkah aku didik anak ku m'jadi seorang yang soleh agar dapat mendoakan aku di hari esok?

Soalan 26:
Cukupkah investment2 aku di dunia untuk aku nikmati hasilnya di akhirat kelak?

Soalan 27:
mengapakah ku terasa sgt jauh dr MU pd hari ni

Soalan 28
Bersihkah hasil pendapatan aku daripada unsur-unsur yg meragukan?

Soalan 29
Bila dengar azan,aku terus berjemaah solat ke atau selalu tangguh2 + buat tak kisah?

Soalan 30
Kenapa aku kadangkala jadi manusia yg tak tahu bersyukur?

Soalan 31
layakkah aku menjadi bidadari syurga? melayani semua keperluan sang suami dgn seikhlas hati?

soalan 32..
berkatkah perkerjaan ku hari ini...?

Soalan 33
Sudahkah anda berselawat pada hari ini?...

Soalan 34
Adakah aku ni skrg contoh terbaik untuk membimbing isteri aku dan anak2 untuk kebahagiaan dunia akhirat?

Soalan 35
Kalau aku ditakdirkan meninggal dunia esok atau lusa atau kejap lagi,macam mana dengan hutang aku yang aku tinggalkan?.

Soalan 36
Adakah aku skrg pekerja yang cukup amanah kepada majikan & harta syarikat?

No comments: