Wednesday, August 05, 2009

Persoalan Harta Wakaf Untuk Ibu Bapa...

Soalan:
Acik mohon pandangan dari semua yg arif, adakah boleh acik membelikan sesuatu harta wakaf untuk surau seperti kain sejadah, Surah Yaasin dan sebagainya dgn niat untuk arwah ayah dan atas nama ibu acik?...

Adakah ini boleh dikira sebagai amal jariah yg boleh memberikan pahala buat mereka bila berada dialam barzakh kelak?...

Mohon pencerahan...




Jawapan saudara thtl-Founder Al-Fikrah.net
wsm acik,

tak payah niat macam tu, jariah itu sebenarnya utk anda. Kirim pahala ni tak ada dalam madzhab syafi'iy. Peluang kita beramal, hanyalah semasa hidup je, bila dah mati, maka tamatlah peluang tsb...

sebenarnya, jika anda berbuat baik dan bersedeqah, pahala itu sebenarnya sampai kepada mereka di atas saluran anak soleh. anak soleh adalah asset ibubapa, kerana kebaikan si anak juga akan sampai kpd mereka yg telah mengasuhnya menjadi anak yg soleh.

so, anda bersedeqah, sedeqah itu buat anda. Tapi ibubapa anda turutn merasa limpahannya kerana anda adalah hasil usaha mereka yg mendidik anda menjadi insan yg soleh.
p/s:

jgn wakaf surah Yasin. Mana2 surah tidak boleh dipisahkan keluar dari musyhaf dan diangkat melebihi surah2 yg lain. Amalan mencetak surah Yasin itu dihukum bid`ah oleh Lajnah Fatwa arab Saudi kerana mendewa-dewakan surah tertentu tanpa nas yg sahih utk berbuat demikian.


Soalan:
Bagaimana pula yang mewakafkan sebuah al Quran atas nama arwah ibu dan bapa? Ada terdapat di pesta buku antarabangsa dan juga di luar dewan kuliah DAY di kelab golf tu. Harap perincian dan Jzkllah terlebih dulu.

Wallahuta'ala a'lam bissawab

Jawapan saudara thtl-Founder Al-Fikrah.net
ummi,

al-Jawab:

boleh aja, dalilnya:

أن رجلا قال للنبي صلى الله عليه وسلم : إن أبي مات وترك مالا ولم يوص . فهل يكفر عنه أن أتصدق عنه ؟ قال ( نعم ) .
الراوي: أبو هريرة المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 1630

Imam Muslim meriwayatkan hadith Abu Huraira ra:

" seorang lelaki berkata kpd Nabi :saw, "ayahku meninggal dan meninggalkan harta tanpa wasiat, apakah dapat diampuni dosanya jika aku sedeqahkan (hartanya)?" Sabda baginda," ya"

Maka benda yg ada nas boleh aja.

Soalan:
Maksudnya sedekah atau wakaf tu kena guna wang atau harta si mati tu ke?


Jawapan saudara thtl-Founder Al-Fikrah.net
harta lebihan si mati selepas tolak kos pengurusan jenazah dgn persetujuan waris2 si mati

No comments: