Soalan:
Saya ada beberapa persoalan kat sini....1. Apa maksud redha?2. Bagaimana untuk mencapai redha?3. Apakah petunjuk atau petanda yg Allah redha kat kita?4. Apa maksud munajat? 5. Bagaimana cara sebenar nak bermunajat?p/s; mudah dikata tp tak tahu apa sebenarnya........
Jawapan:
Anda akan temui topik ini dalam kitab-kitab ala tasawwuf atau
dinamakan Fiqh albatin. Kita syorkan kitab spt Madarij asSalikin
oleh alhafeedz Ibn Qayyim alJawzea, Minhaj alQaasyidin oleh
alhafeedz Ibn Rajab alHanbali, Ihya' Ulumiddin yg disyarh oleh Ustaz
Sa'eed Hawwa yg diberi jodol Tazkiah anNafs. (semua kitab2 ini sudah
diterjemah)
1. Redha menurut Ibn Rajab alHanbali (w. 774H), Ridha ialah suatu
perasaan yg berlawanan dgn hawa nafsunya. Cth, bila dia ditimpa
musibah, dia menerima penderitaan walaupun bertentangan dgn hawa
nafsunya.
Redha menurut Prof Hasbi asSiddiqi ialah ridha akan qadha (ketentuan
Allah) dgn tabah dan lapang dada. Berdo'a dan dari lari dari sesuatu
waba' dan bencana itu bukan bermakna tidak ridha (al_Islam jld 1).
Dr Qardhawi pula Ridha adalah buah iman kepada taqdir (ketentuan
Allah) dan qana'ah (merasa cukup) dgn rezki yg Dia berikan. (alIman
bil Qadr)
2. Cara mencapai ridha?
Ia adalah buah iman kepada Qadha' dan Qadr. Ia adalah latihan
keruhanian. Menurut Ibn Rajab, qadha' tercapai bila kita peka dengan
percaturan ALlah jauh lebih baik dari percaturan kita, perancangan
Allah jauh lebih baik dari perancangan kita; kemudian meyakini
disebalik segala ujian itu tersimpan pahala yg besar dan akhir
sekali disebalik musibah dan ujian itu adalah mendapat cinta agung
dari ALlah SWT
3. Petanda Allah telah redha kepada kita?
Kata alQardhawi:
a. Jiwa yg kaya. (Dalil: HR Syaikhan," tidaklah kaya itu dgn
bertimbunnya harta, yg dikatakan kaya itu adalah kaya jiwa."
b. bersungguh mencari rezki dan menggunakan jalan yg paling suci dan
halal.
c. ia tidak memasang angan-angan , irihati dan mencoba-mencoba
melakukan apa yg sebenarnya di luar kemampuannya.
Dalil: AQ anNisaa':4:32 (dan janganlah kamu irihati terhadap
kelebihan yg diberikan Allah ke atas sebahagian dari kamu atas
sebahgian yg lain)
4. Munajat
Definasi Ibn Qayyim alJawzea (madareej asSaalikin)
"Khalwah pada waktu nuzul Ilahi utk mendekati akan Dia, membaca
kalam-Nya (AQ), merenung dan beradab ubudiyah di hadapan-
Nya..diakhiri dgn Istighfar dan Tawbat."
Dengan bahasa mudah: Munajat ialah memanjat, mendekati, berkhalwah
ketika Dia turun ke langit dunia. (Lihat juga ibn Qayyim: Mukhtasar
asySyawaiq alMursalah 2/232)
Munajat seperti definisi di atas ia mengikut sunnah nabi s.a.w. Dalilnya surah al muzammil yang menyeru nabi dan umatnya bangun pada waktu malam utk beribadat. Berkahwah di sini jgn disalah ertikan pergi ke gua2 dan tidak bercampur dengan orang. Maksudnya ialah bangun malam dan qiyam, berdoa dan memohon keampunan Allah s.w.t. Inilah munajat yang difahami oleh golongan salaf dan yang diajarkan oleh nabi. Malah banyak hadis menyebut nabi bangun malam sehingga bengkak kaki baginda. Baginda juga bristifar tidak kurang dari 70 kali sehari. Dalam rowayat lain mengatakan 100 kali sehari.
5. Cara sebenar utk bermunajat
bangun malam ketika akhir malam
berkata Syaikhul Islam dalam Syarh Haditsul Nuzul/38
akhir malam ialah waktu yg kemuncak nikmat bermunajat dgn melakukan
ibadah (solat tahajjud), berdo'a, bertaubah dan pelbagai kegiatan
ibadah termasuk membaca alQur:an
Cth:
" dan yg memohon ampun di waktu sahur" AQ aliImran : 3: 17
HR Bukhari Muslim dari Abu Hurayra
"Rabb kami Tabaraka wa Ta'ala turun ke langit dunia pada setiap
malam ketika sepertiga malam terakhir.." (Bukhari/8/197/Kitab
atTawheed; Muslim: 1/521 Kitab solat musaafirin)
Jawapan Panel al-ahkam
wallahualam
TJ
No comments:
Post a Comment