Wednesday, May 18, 2022

Belajar dari kesilapan kita selaku manusia biasa.

1. Tuan puan yang budiman, jika awak tidak tahu, saya telah menanggung kerugian lebih RM100,000 selepas menutup kedai muzik saya 30 tahun dahulu. (Cerita penuh insiden ini ada dalam buku saya Jutawan Dari Planet Jupiter.)

2. I vowed to become better. Jadi saya menambahkan ilmu dengan mendapat Master in Business Administration (MBA). Alhamdulillah, perniagaan saya yang berikutnya berjaya.

3. Saya juga pernah rugi berpuluh-ribu ringgit dalam pasaran saham. Nama saham yang saya beli ialah Aokam yang pada satu ketika merupakan a darling di Bursa Malaysia.

4. I vowed to become better. Jadi saya menambahkan ilmu dengan membaca ratusan buku tentang kewangan dan pelaburan serta mendapatkan designation Chartered Financial Consultant (ChFC) dan Islamic Financial Planner (IFP). Alhamdulillah, pelaburan-pelaburan saya yang berikutnya berjaya.

5. Dan baru-baru ini, saya juga telah menanggung kerugian berpuluh-ribu ringgit melabur dalam coin Terra Luna – a previous darling dalam dunia cryptocurrency. Nilai Terra Luna telah jatuh lebih 99% dalam masa beberapa hari sahaja setelah diserang oleh spekulator.

6. Sudah tentu semua kerugian ini adalah menyedihkan. Tetapi saya tahu yang dunia tidak berakhir kerana saya telah menanggung kerugian ketika melabur. Ia juga tidak bermakna yang saya bodoh kerana kerugian tersebut. Kadangkala dan terutamanya dalam dunia pelaburan, situasi berlaku di luar kawalan atau jangkaan kita. Contohnya, covid-19, dan sekarang the collapse of Terra Luna.

7. Saya juga tahu inilah harga dan pengorbanan yang perlu dibayar untuk menjadi usahawan dan pelabur berjaya. Mana ada usahawan dan pelabur yang tidak pernah menanggung kerugian? But as long as we learn daripada insiden-insiden pahit ini, dan tidak mengulanginya, kita dalam jalanan yang betul.

8. Jadi saya akan menambahkan ilmu, meneruskan belajar dan insyaAllah, menjadi pelabur yang lebih bijak dan lebih berjaya. Jika awak juga telah menanggung kerugian, mari bersama-sama saya untuk menjadi pelabur yang lebih bijak dan lebih berjaya. Kita tambah ilmu bersama-sama, kita rentasi semua halangan yang melintang, dan kita daki gunung yang tersergam.

9. Dunia yang lebih baik menunggu mereka yang gigih berusaha.

Azizi Ali Mentor Wang

# Do your own research
# Not financial advice

No comments: