Sunday, June 16, 2024

Doa Hari Arafah

Doa Hari Arafah

*Syeikh Yusuf  Al Hasani*

أكثروا من هذا الدعاء.
Perbanyakkanlah doa ini

الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ٠
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكره وأصيلآ .

Allah yang Maha Besar dengan segala kebesaranNya, 
Segala puji sebanyak-banyaknya hanya selayaknya milik Allah.
Maha suci Allah pada waktu pagi dan petang hari.

1- اللَّهُمَّ إنا نسألك باسمك العظيم الأعظم، الذي إذا دعيت به أجبت، وإذا سئلت به أعطيت، وبأسمائك الحسنى كلها ما علمنا منها وما لم نعلم، أن تستجيب لنا دعواتنا، وتحقق رغباتنا، وتقضي حوائجنا، وتفرج كروبنا، وتغفر ذنوبنا، وتستر عيوبنا، وتتوب علينا، وتعافينا وتعفو عنا، وتصلح أهلينا وذريتنا، وترحمنا برحمتك الواسعة، رحمة تغنينا بها عن رحمة من سواك
 . الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ

1. Ya Allah sesungguhnya kami pohonkan kepadaMu dengan namaMu yang agung lagi teragung, yang mana ketika didoakan dengannya nescaya Engkau akan perkenankan. Apabila diminta dengannya nescaya Engkau akan kurniakan. Dengan nama-namaMu yang indah seluruhnya sama ada dengan apa yang kami ketahui atau tidak pernah kami ketahui, agar sudilah kiranya Engkau memperkenankan segala permohonan kami, menunaikan apa yang menjadi keinginan kami, menyempurnakan hajat-hajat keperluan kami, memberi jalan keluar atas kesulitan-kesulitan yang kami hadapi, mengampuni dosa-dosa kami, menutupi segala keaiban kami, menerima taubat kami, memaafkan kami dan memberi aafiyah kepada kami, memperbaiki keadaan ahli keluarga dan zuriat keturunan kami, merahmati kami dengan rahmatMu yang luas dan dengan rahmat yang mencukupi kami daripada mengharapkan rahmat daripada selainMu.

2- اللَّهُمَّ اكفنا بحلالك عن حرامك، وأغننا بفضلك عمن سواك.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكره وأصيلآ .

2. Ya Allah cukupilah kami dengan hal yang halal daripadaMu sehingga kami meninggalkan yang haram di sisiMu dan cukupkan kami dengan segala kurnia agar kami tidak bergantung kepada selainMu.

3- اللَّهُمَّ إني أسالك يا الله بأنك الواحد الأحد الصمد، الذي لم يلد ولم يولد، ولم يكن له كفواً أحد، أن تغفر لي ذنوبي، إنك أنت الغفور الرحيم.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكره وأصيلآ .

3. Ya Allah sesungguhnya aku memohon denganMu yang maha Tunggal lagi Maha Esa, yang menjadi tempat bergantungnya seluruh makhluk, yang mana tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada sesuatu yang setara denganMu, agar sudilah kiranya Engkau mengampuni dosa-dosaku. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pemaaf lagi Maha Penyayang.

4- اللَّهُمَّ إني أسالك أن ترفع ذِكري، وتضع وزري، وتُصلح أمري، وتغفر لي ذنبي.
الله أكبر كبيرآ الحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكره وأصيلآ .

4. Ya Allah sesungguhnya aku memohon agar Engkau meningkatkan zikirku, merendahkan kesalahanku, memperbaiki urusanku dan mengampuni dosa-dosaku.

5- اللَّهُمَّ إني أسالك إيمانًا لا يرتد، ونعيمًا لا ينفد، ومرافقة نبينا محمد ﷺ في أعلى جنة الخلد.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ  وسبحان الله بكرة واصيلآ.

5. Ya Allah sesungguhnya aku memohon keimanan yang tidak ada lagi berpaling sesudahnya, kenikmatan yang tidak  berpenghujung, berteman dengan Nabi kami Muhammad saw di syurga yang tertinggi, yang kekal abadi.

6- للَّهُمَّ حبِّب إلينا الإيمان وزينه في قلوبنا، وكرِّه إلينا الكفر والفسوق والعصيان، واجعلنا من الراشدين.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ .

6. Ya Allah jadikan iman itu sebagai kecintaan kepada diri kami, hiasi ianya di dalam hati-hati kami, jadikan kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan itu sesuatu yang dibenci bagi kami dan jadikan kami orang-orang yang mendapat petunjuk yang lurus.

7- اللَّهُمَّ توفنا مسلمين، وأحينا مسلمين، وألحقنا بالصالحين، غير خزايا ولا مفتونين.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ .

7. Ya Allah matikan kami dalam keadaan Islam, hidupkan kami sebagai orang-orang Islam dan himpunkan kami berserta para solihin, tidak tercela dan tidak juga terfitnah.

8- اللَّهُمَّ زدنا ولا تنقصنا، وأكرمنا ولا تهنا، وأعطنا ولا تحرمنا، وآثرنا ولا تؤثر علينا، وأرضنا وارض عنا.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة واصيلآ

8. Ya Allah tambahilah bagi kami, jangan Engkau kurangi. Muliakan kami, jangan Engkau hinakan kami, Anugerahkan kami, jangan Engkau halangi pemberianMu daripada kami. Pilihlah bagi kami, janganlah Engkau membiarkan kami. Redhailah kami dan redhailah segala usaha kami.

9-  اللَّهُمَّ أقل عثراتنا، واغفر زلاتنا، وكفِّر عنا سيئاتنا، وتوفنا مع الأبرار، يا عزيز يا غفار.  
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكره وأصيلآ .

9. Ya Allah kurangilah segala ketergelinciran kami, ampunilah kesalahan-kesalahan kami, hapuskan kejahatan-kejahatan kami, matikan kami berserta dengan golongan yang terhimpun padanya kebaikan. Ya Allah yang Maha Perkasa, Ya Allah yang Maha Pengampun

10- اللَّهُمَّ عافني في روحي وفي جسدي، وفي قلبي وفي بدني، وفي صحتي وفي قوتي، وعافني في دنياي وآخرتي.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ

10. Ya Allah berilah aafiyah pada ruhku, pada jasadku, pada hatiku dan pada tubuhku, pada kesihatanku dan pada kekuatanku. Berilah aafiat kepadaku, pada dunia dan akhiratku.

11- اللَّهُمَّ إني أعوذ بك من عقوق الأبناء، ومن قطيعة الأقرباء، ومن جفوة الأحياء، ومن تغيّر الأصدقاء.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ

11. Ya Allah sesungguhnya aku memohon perlindunganMu daripada anak-anak yang derhaka, daripada terputusnya hubungan sesama kerabat, daripada menghadapi keras hati orang-orang yang hidup dan daripada perubahan-perubahan yang berlaku pada teman-teman sekeliling.

12- اللَّهُمَّ إنِّي أعوذ بك من قلب لا يخشع، ومن دعاء لا يسمع، ومن نفس لا تشبع، ومن علم لا ينفع، اللَّهُمَّ إني أعوذ بك من هؤلاء الأربع.
الله أكبر كبيرآ والحمد لله كثيرآ وسبحان الله بكرة وأصيلآ

12. Ya Allah sesungguhnya aku memohon perlindungan daripada hati yang tidak khusyuk, daripada doa yang tidak didengarkan, daripada nafsu yang tidak pernah puas, dan daripada ilmu yang tidak bermanfaat. Ya Allah sesungguhnya aku memohon perlindungan daripada termasuk dalam empat golongan ini.

13- اللهم وفق من أرسل هذه الرسالة وبارك له في دينه وعمره ورزقه وصحته وعافيته وأهله وحقِّق له ما يتمنَّى

13. Ya Allah berilah taufiq bagi orang yang menghantar kepadaku risalah ini, berkahilah padanya urusan agamanya, usianya, rezekinya, kesihatannya dan keaafiatannya, ahli keluarganya serta tunaikanlah baginya atas apa jua yang dinginkan

اللَّهُمَّ آمين 

Ya Allah perkenankanlah

لا تنسوني من دعائكم

Jangan melupakanku dalam doa-doa kalian

اللَّهُمَّ اجعل هذا الدعاء صدقة جارية عني وعن أمي وأبي وَذُرِّيَّتِي وكل من أرسلها.

Ya Allah jadikan doa ini sebagai sedekah jariah daripadaku, bagi ibu bapaku serta zuriat keturunanku serta bagi setiap orang yang menyebarkannya.

Amin

Daripada Syekh Yusuf Muhyiddin Al Hasani

No comments: