Friday, August 07, 2009

Penularan H1N1 serius - Najib

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menganggap penularan wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) yang melanda negara pada masa ini adalah amat serius.
Sehubungan itu beliau menasihatkan rakyat supaya mengambil langkah pencegahan dengan lebih kerap membasuh tangan dan memakai topeng bila keluar ke tempat-tempat awam.

Pesara korban ke-14
Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my


PUTRAJAYA: Seorang pesara lelaki berusia 57 tahun menjadi mangsa ke-14 wabak Influenza A (H1N1) yang meninggal dunia di Hospital Putrajaya, di sini, kelmarin.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata lelaki terbabit yang mempunyai sejarah penyakit diabetes dan tekanan darah tinggi, dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) 4 Ogos lalu akibat demam, batuk dan sesak nafas.

“Mangsa disahkan dijangkiti H1N1, semalam (kelmarin) dan meninggal dunia pada hari sama akibat ‘acute pulmonary oedema secondary to H1N1’ (paru-paru berair),” katanya pada sidang media di Kementerian Kesihatan di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit, Datuk Dr Hassan Abd Rahman.


Semlm kena, hari ini sudah kembali... bahaya sungguh!

LONDON:
Seramai 6,000 orang pelbagai peringkat usia di Britain, Jerman dan Amerika Syarikat menjadi kumpulan pertama disuntik vaksin selesema babi tajaan firma Switzerland dan ujian mengenai keberkesanannya akan mengambil masa setahun. Vaksin itu juga akan mula dijual sebelum ujian berkenan tamat, kata jurucakap firma Novartis, Eric Althoff.

Seorang penduduk Britain menjadi orang pertama disuntik vaksin itu, 10 hari lalu, katanya. "Kami memulakan ujian vaksin itu 10 hari lalu," kata Althoff. Ujian itu akan menguji sejauh mana penawar itu selamat atau sama ada satu atau dua suntikan diperlukan. "Kami beranggapan bahawa suntikan dua dos vaksin itu adalah diperlukan," kata Althoff lagi.

Sementara itu, satu lagi firma perubatan, Sanofi-Pasteur yang memenuhi 40 peratus keperluan vaksin dunia, menjangka mula mengujinya beberapa hari lagi di Amerika dan Eropah, kata jurucakapnya, Benoit Rungeard. Sanofi-Pasteur adalah unit syarikat Sanofi-Aventis SA berpejabat di Perancis.

Sejak selesema babi disebabkan virus H1N1 diisytiharkan sebagai pandemik, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Jun lalu, syarikat farmasi berlumba-lumba menghasilkannya. Bulan lalu, pengeluar ubat Australia, CSL menjadi pihak pertama menguji vaksin terhadap manusia di negara itu.

Lebih 35 negara membuat tempahan dengan Novartis untuk mendapatkan vaksin H1N1 termasuk Perancis, Belanda dan Switzerland. Sejak selesema babi mula dilaporkan merebak pada April lalu, ia membunuh sekurang-kurangnya 1,154 orang di seluruh dunia. Sebuah lagi syarikat perubatan, GlaxoSmithKline berkata sembilan lagi negara menempah 96 juta dos vaksin selesema babi sejak bulan lalu. Kira-kira 195 juta dos dan produk kesihatan ditempah negara termasuk Britain dan Amerika, menjadikan angka keseluruhan tempahan termasuk di Amerika kepada 291 juta dos.

Dalam satu kenyataan, Glaxo berkata, bekalan pertama vaksin itu akan mula dijual awal September.

Kelmarin, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengatakan, ia masih percaya 2 bilion penduduk dunia akan kena penyakit itu. – Agensi

No comments: