Sunday, July 03, 2011

Harta itu milik kita?

Assalamu'alaikum wbt. Mari muhasabah diri kiter...

Ramai manusia berfikir bahawa duit yg diperolehi dari gaji dan disimpankan ke dlm dompet adalah kepunyanya… atau lihat buku akaun simpanan bank, penyata simpanan unit trust, unit amanah saham bumiputera adalah harta miliknya. Bermakna kat sini, segala yang tertera nama kiter dlm penyata akaun itu adalah hakmilik kiter yg mutlak.

Namun sedarkah kita bahawa kiter tidak permah memiliki apa² kerana semua itu milik Allah yg dipinjamkan sementara dan kiter hanyalah pentadbirnyer… Buktinyer semua harta itu tidak mampu dibawa bersama saat kita meninggalkan dunia ini, apatah lagi utk dimanfaatkan.

Pernahkah anda melihat sekujur mayat tetiba bangkit mengatakan “siapa yg berani mengambil harta benda aku nih!!”… Dan adakah kiter pernah melihat kubur yg didalamnyer bersemadi sekali semua harta benda yg pernah dimilikinyer?,,, Jadi apa harta yg menjadi milik kita sebenarnyer?



Milik kiter hanyalah apa² yg kiter berikan atau sedekahkan. Jika semlm kiter ada mendermakan RM1 kpd peminta sedekah, maka RM1 itulah duit milik kita. Jika hari ini kiter ada menyumbang sebuah al-qur’an atau sepasang telekung solat utk sebuah masjid maka itulah aset milik kita. Jika kiter yg memberikan nafkah kpd ahli keluarga, maka itulah aset milik kiter. Sesuatu harta itu hanya akan menjadi milik kiter setelah kiter manfaatkannyer untuk kebaikan akhirat, bukan sesuatu yg disimpan didunia… Jika hari ini dcongak jumlah duit atau harta yg disedekahkan pada jalan Allah, berapakah agaknyer jumlahnya selama mana kiter berusia?...

Wallahu a’lam bisshawab.

p/s: Sama² kiter renungkan dan selamat beramal jariah…

Adaptasi majalah solusi Isu No. 33...

No comments: