Sunday, December 15, 2013

Tahap Kritikal Terkait Buang Bayi – Satu Nafas Satu Zina



Seorang Warga Prihatin mengutarakan isu kelahiran anak luar nikah melalui perbincangan tertutup semalam. Beliau menyatakan kebimbangan setelah mendengar butiran ceramah menyentuh isu berkenaan di masjid. Menurut ustaz itu statistik menunjukkan sekitar 33,000 orang bayi dilahirkan setahun, 2,784 bayi sebulan, 93 sehari atau 4 bayi setiap jam.

Kami menyorot statistik rasmi yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk kelahiran ‘bayi tidak sah taraf’ dan cuba membuat unjuran. Berdasarkan lapuran sehingga tahun 2009, kami dapati angka rasmi menunjukkan jumlah yang lebih mengejutkan apabila didapati purata 42,807 orang bayi didaftarkan dalam setahun, 3,567 sebulan, 119 sehari. Ini bermakna 5 orang telah dilahirkan setiap jam.

Berdasarkan gariskasar bentuk unjuran kenaikan dari statistik tahun-tahun berikutnya boleh kita anggarkan saat ini kita sedang melihat sekitar 60,000 kelahiran sebulan, atau 7 orang setiap jam.

Sementara itu kes buang bayi pula sudah tidak terhitung statistiknya. TV3 pagi ini menyatakan rasa sugul yang belum hilang akibat berita bayi yang dibuang di jalan dan digilis hancur oleh lori sejurus selepas dicampak ke jalan. Pagi ini kita dikejutkan lagi dengan lapuran akhbar seorang bayi yang dicampak di tepi jalan. Bayi perempuan yang masih bertali pusat ini didapati tersangkut secara meniarap di besi gril longkang seperti dalam gambar. Ia didengar menangis oleh seorang kontraktor. Sila baca di link berikut.

http://prihatin.net.my/v3/2013/12/10/tangisan-bayi-yang-dibuang-tepi-longkang/



KITA KINI HIDUP DALAM TONG NAJIS

Statistik di atas tidak termasuk kes kelahiran yang disembunyikan kerana anak didaftarkan secara palsu oleh pasangan yang tidak mempunyai anak. Zina dari kes bayi dibuang, pengguguran haram dan sebagainya juga tidak didaftarkan. Mari kita perhati kaitan zina dengan najis kemusyrikan. Perhatikan Surah 24. An Nuur

1. Satu surat yang Kami turunkan dan Kami wajibkannya, dan Kami turunkan di dalamnya ayat-ayat yang jelas, agar kamu selalu mengingatinya.

2. Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus dali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.

3. Laki-laki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau PEREMPUAN MUSYRIK; dan perempuan yang berzina tidak dikawini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau LAKI-LAKI MUSYRIK, dan yang demikian itu diharamkan atas oran-orang yang mukmin.

4. Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik dan mereka tidak mendatangkan EMPAT ORANG SAKSI, maka deralah mereka DELAPAN PULUH KALI DERA, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik.

Zina itu perbuatan yang sangat haram dan dilarang Allah sehingga kita dilarang dari mendekatinya. Larangan mendekati zina ini dijelaskan Allah secara terperinci melalui pendekatan cara berpakaian, berhias, cara berjalan, cara bergaul dan sebagainya. Jika mendekatinya saja sudah dilarang, bagaimana kita sampai hidup dalam rendaman zina sepanjang saat? Terlalu hebat penentangan kita terhadap Allah.

Jika anda teliti dan perhalusi maksud ayat 3 di atas, jelaslah melanggar larangan zina secara sengaja merupakan satu penolakan terhadap Allah secara terang terangan. Secara halus ia menampakkan kita telah bertuhankan nafsu syaitan lebih dari pengabdian terhadap Allah yang satu. Ini adalah unsur syirik, iaitu menduakan Allah melalui perlanggaran larangannya.

Iman itu bermula dari tasdiq di hati, dizahir pula dengan lisan dan amal kita. Kedegilan kita untuk terus mengikuti tabiat syaitan dengan larangan zina ini pasti menjejaskan keimanan kita terhadap Allah. Ini menunjukkan hati kita sendiri sedang MENYEMBAH SYAITAN. Kedegilan dari hati menggambarkan sifat najis yang tidak boleh disamak, itulah sifat babi yang najisnya sampai ke dalam. Zina adalah suatu yang disengajakan, sangat ditaja dan diusahakan oleh pelakunya, ia bukan terlanjur seperti kemalangan jalanraya di jalan licin.

Surah 9. At Taubah 28. “Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin, maka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari karuniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”.

Begitulah tabiat kita yang selalu fikir allah tidak bijak untuk kita tipu. Selain dari kehendak sendiri, terkadang kita sengaja langgar perkara yang mendekatkan kita kepada zina dengan alasan kerana kerja mencari rezeki. Dalam bidang perhotelan, pelancungan dan banyak bidang ekonomi lain, perkara yang menjurus kepada zina kononnya tidak dapat dielakkan. Jika kita masih beralasan lagi, maka jelaslah Allah itu begitu kecil di hati kita. Kerana itu kita lihat SEBELAH MATA saja segala larangan dan suruhan Allah itu macam Dajjal.

Pergilah ke Shangri La dan lihat bagaimana kain belah petugas wanitanya sampai nampak seluar dalam. Bertudung jauh sekali. Lihatlah social escort , GRO, penari, artis, apatah lagi sang pelacur yang memang sangat pasti zina adalah aktiviti utamanya. Semua ini masih bebas dan meriah disekeliling kita, bahkan ramai kita yang sedar kebanyakkan anak cucu kita sendiri pelakunya tanpa berbuat apa-apa pun.

Kajian kami menunjukkan terlalu bebasnya zina di kalangan banyak profesion wanita seperti pramugari, golongan artis muda (bahkan yang separuh umur juga), anggota kelab tarian bahkan pekerja kilang sekalipun. Satu nasihat serius pernah diberikan oleh seorang lelaki yang bertugas sebagai jurulatih pramugari, “Pesanlah kepada saudaramara, kalau ingin mencari isteri suci, elakkan dari mengambil isteri dari kalangan pramugari” ujar beliau. Terlalu panjang, bahkan tidak sanggup untuk kami ceritakan penjelasan beliau yang selanjutnya. Anda fikirlah sendiri mengapa beliau berkata demikian.

ARAK, ZINA BAKAL MEMBUNUH

Hari ini hampir saja kita merasakan zina itu tidak lagi berdosa. Kita boleh ceritakan aktiviti zina kita secara terbuka bersama rakan dan saudara mara. Ironinya ramai ibu bapa yang tahu anak-anak mereka berzina, namun tidak langsung merasa takut akan balasan Allah terhadap mereka. Perhatikan larangan zina ini diawali dan disusuli Allah dengan ayat berkaitan pembunuhan.

17. Al Israa’

31. “Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu karena takut kemiskinan. Kamilah yang akan memberi rezki kepada mereka dan juga kepadamu. Sesungguhnya membunuh mereka adalah suatu dosa yang besar”.

32. “Dan janganlah kamu MENDEKATI ZINA; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.”

33. “Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah, melainkan dengan suatu yang benar…”.

Jika durian atau nangka masak ada baunya. Zina juga ada mukadimah dan tanda-tandanya. Jika kita tidak mengenal atau memperdulikan tanda dan mencegah melalui tanda MENDEKATI zina, maka mengesan saat perlakuan zina itu amat sukar sekali kecuali penzina beraksi di tempat awam. Akhirnya kita hanya tahu setelah berlaku pembunuhan, samada mangsa zina yang dibunuh pasangan, atau kelahiran bayi hasil melantak zina yang dibunuh atau dibuang mati.

BERAPA BANYAK ZINA DI KALANGAN KITA?

Hukum statistik menunjukkan untuk satu penemuan kes sulit, ada sekitar 10 kes lagi bahkan mungkin lebih yang tidak dilapur atau ditemui. Itulah yang kami dapati hasil perbualan dengan pegawai PDRM, doktor swasta, bidan dan pihak-pihak berkaitan kelahiran yang rapat dengan kami. Semua lapuran keluarga atau mangsa (gadis hamil / rogol) yang dirujuk kepada kami juga tidak dilapurkan kepada pihak berkuasa. Ini semua membenarkan ‘law of statistic’ bahawa sebenarnya apa yang dilapur hanya gambaran sahaja. Jumlah sebanar jauh berganda dari itu.

Jika angka 7 kelahiran luar nikah sejam itu kita jadikan asas, bermakna telah berlaku minima 7 zina dalam sejam. Ambil kiraan mudah jika dari setiap kelahiran itu pasangan mengulangi 10 kali zina, samada ia berlaku sebelum hamil dengan menggunakan pelbagai kaedah cegah kehamilan atau meneruskan zina selepas hamil untuk memuaskan nafsu dengan rasa selamat tanpa perlu khuatir hamil lagi. Bermakna untuk golongan 7 kelahiran sejam itu sahaja sudah ada gandaan kekerapan 70 zina sejam, atau lebih dari 1 zina setiap minit.

Ini tidak termasuk begitu banyak kes pengguguran haram akibat zina, kes bayi dibunuh atau dibuang dan berleluasanya zina dengan penggunaan ubat dan alat cegah hamil. Seorang pengasas kami yang menyewa sebuah kedai berhampiran sebuah IPTA yang di atasnya ada 3 tingkat apartment yang disewa pelajar amat menyedihkan. Setiap pagi begitu banyak kondom yang dibuang dari tingkat atas. Itu semua petanda berleluasanya zina. Ya, tidak tergamak untuk kita mengira berapa banyak lagi zina dari golongan ini, yang pasti setiap saat kita menyedut udara tuhan, satu zina sedang menemani nafas kita. MASYAALLAH.. ASTAGHFIRULLAH.

APAKAH LANGKAH MENCEGAH PALING BERKESAN?

Pelbagai kempen, penyediaan baby hatch, penubuhan berbagai rumah perlindungan gadis hamil dan penguatkuasaan undang-undang pembuangan bayi sahaja tidak akan membantu. Setengah pihak malah melihat ia satu ekploitasi. Hari ini banyak pusat yang mengenakan bayaran sangat tinggi untuk menjaga gadis hamil, iaitu sekitar rm1,500-2,000 sebulan. Biasanya sebaik saja gadis disedari hamil sekitar 2 bulan, mereka telah ditempatkan di pusat perlindungan ini. Maknanya untuk jumlah penjagaan 7-9 bulan keluarga gadis atau ‘pembeli’ bayi terpaksa membayar tidak kurang RM15,000 sebelum boleh membawa pulang ibu dan bayi.

Kita juga tahu begitu banyak kes penjualan bayi luar nikah ini. Bahkan terlalu banyak kes pengguguran haram yang mana ramai para doktor yang tidak bermoral mengambil peluang menangguk di air keruh untuk mengaut keuntungan. Ada pula jenis doktor lelaki yang mengurangkan bayaran dengan syarat gadis hamil sanggup ditiduri sebelum melakukan pengguguran. Bayangkan beberapa kes yang dirujuk kepada kami seumur 24 tahun sudah pernah menggugurkan 6 kali, bahkan pernah menggugurkan 4 kali seumur 18 tahun. Kebiasaannya kes begini berlaku pada gadis atau pasangan lelaki dari golongan kaya, NAUZUBILLAH.

Kita tiada pilihan melainkan dengan mengikut aturan Allah untuk mengekang aktiviti zina daripada berlaku. Undang-undang sahaja juga tidak mampu menjaga manusia. Hukum hudud dan Qisas adalah yang terbaik bagi tujuan itu, tapi jangan tunggu Hudud rasmi dari kerajaan sahaja. Yang paling penting ialah amalan hudud yang sebenar dari ibu bapa terhadap diri sendiri dan anak-anak kita. Rasakanlah Allah itu benar-benar wujud dan cukup BESAR, cukup TINGGI untuk kita daulatkan dalam hidup kita. Bagaimana harus kita bataskan (hududkan) anak kita dari zina jika kita sendiri tidak sudi untuk menjauhinya?

BAGI pihak kerajaan kami rayu agar turut serius untuk menghentikan segala macam acara yang boleh menyuburkan zina. Kita sudah tidak boleh berdalih lagi. Jika ekonomi yang kita jadikan alasan, yakinlah dengan janji Allah seperti dalam firman di atas. Jika undi yang kita mahukan, sedarlah, penzina hanya suka kepada hiburan dan berzina sahaja, sampai waktu mengundi, mereka bukan peduli untuk mengundi pun. Dalam hal ini kami lihat pendekatan pembangkang menarik golongan muda dengan pendekatan ilmiah agak berkesan dan kurang pembaziran. Alangkah baiknya jika kerajaan pusat ikut pendekatan itu.

Cetusan minda mengulas berita,
WARGA PRIHATIN

No comments: