Monday, May 22, 2006

Khinzir dan umat Islam Malaysia

Khinzir dan umat Islam Malaysia

--------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum

Setelah mengimamkan solat Asar ditempat kerja saya, saya membuat sedikit tazkirah. Suatu yang biasa dilakukan pada waktu asar kalau ada kesempatan. Tajuk tazkirah saya pada petang tersebut agak unik. Khinzir dan umat Islam malaysia.

Saya terdetik utk memberikan tazkirah tersebut setelah terbaca dalam harian metro gambar kontroversi dua ekor khinzir menunggang unta sambil memakai serban ala orang arab berlatarbelakangkan piramid. Ia adalah iklan dari sebuah syariakt di jepun.

Saya mulakan tazkirah saya dengan bertanya: katakan seekor anak kucing jatuh ke dalam longkang yang dalam dan terdapat sedikit air, apa yang kita akan buat? dengan hampir serentak dan sepakatnya jamaah menjawab mereka akan masuk ke dalam longkang tersebut dan menyelamatkan anak kucing itu.

Saya bertanya lagi, kalau di dalam longkang tersebut bukannya anak kucing tetapi anak anjing atau khinzir bagaimana? jamaah terdiam seketika.

Saya menyatakan bahawa umat Islam kita di Malaysia nie kadang-kadang terlalu daif tentang banyak perkara, dan terlalu memberatkan perkara yang remeh dan meninggalkan perkara yang lebih berat. Mereka bertekak, berbincang, bermuzakarah, berfatwa, membawa ke dalam kabinet mengenai perkara pau yang mungkin menggunakan minyak kinzir tetapi lupa membuat resolusi dan kesedaran kepada umat Islam tentang apa yang berlaku di palestin.

Saya katakan yang Allah haramkan tentang khizir ialah memakannya. Allah tidak pernah mengharamkan memegangnya ie berdosa memegang khinzir. Allah tidak pernah menghina khiznir sepertimana umat Islam menghina khinzir. Walhal khinzir itu juga adalah makhluk Allah.




Semiga hadis-hadis berikut menjadi peringatan buat kita:

It is related by Jareer Ibn Abdullah (R.A.) that the Prophet (S.A.W.) said "Those whose hearts are devoid of mercy for others, will not obtain the mercy of Allah."

In another hadith, narrated by Abdullah Ibn Amr (R.A.) the Prophet (S.A.W.) is reported to have said "The Most-Merciful (i.e. Allah) will have mercy on those who are merciful. Show compassion to the dwellers of the earth, then the One who dwells in the heavens (Allah) will show compassion to you!"

Abu Hurairah (R.A.) related the narration of the Prophet (S.A.W.): "Once, a traveller (during the course of his journey) came upon a well. Feeling thirsty, he went down into it- drank water and came out. (There was no rope nor bucket). On coming out he saw a dog that was licking the wet earth (around the well). The man took pity and went down into the well- again), filled his boot, held it by the teeth, came out an d gave water to t he dog to drink. This (simple) service to the thirsty dog pleased Allah to an extent that He blessed the man with salvation (forgave him all his sins)". Abu Hurairah (R.A.) says that upon hearing this, the companions (Sahaabah) enquired "Oh, Prophet of Allah is there a reward for us even on removing the distress of animals?" "Yes" replied the Prophet (S.A.W.) "(in fact) on removing the distress of every living being!"

wallahualam
TJ

Copy paste from : BDN-Tok Janggut.

No comments: