Tuesday, October 17, 2006

Salahkah ibuku berkawen lagi?...

Assalamu'alaikum wbt.

Hehehe... tah mcmmana acik nak pi cite lak kisah rumahtangga ibu acik kat kenkawan sumer... manalah tahu ada yg sudi memberikan pendapat dan buah fikiran ke kat sini... maka sila-silakanlah dgn segala hormatnyer... Tapi nie bukanlah nak menceritakan keburukan seorg ibu... sekadar suatu cite buat pengajaran kiter bersama...

Begini al-kisahnyer... suami ibu acik iaitu arwah ayah acik telah lama meninggalkan kami sekeluarga utk menyahut seruan Illahi... Sejak acik di darjah 2 kat skolah rendah kebangsaan Bandar Baru Bangi lagi acik sudah kehilangan kasih syg seorg ayah... acik takmo teruskan cite ini... kang nanges lak acik... acik nie sensitif skit bila mengenagkan perihal arwah ayah acik nie... hmm... Arwah ayah pergi kerahmatullah disebabkan mengidap kanser paru-paru... ini gara2 beliau seorg perokok tegar... semoga rohnya sentiasa dilimpahkah rahmat oleh Allah SWT.

So, dipendekkan cite, sampai ke hari ini, ibu acik mmg tidaklah berhasrat utk berkawen lagi singgalah sampai suatu ketika... ketika pakcik H (bukan nama sebenar... mmglah... dah letak satu huruf jer nak jadi nama mendanyer... hehe) yg merupakan adik kembar kpd arwah ayah acik nie tahun nie pulak telah kehilangan isterinyer yg mengidap barah payu dara... Innalillahi wainna ilaihi raji'un...

Disebabkan itu, pakcik H nie kini bergelar duda anak 4... ibu acik lak duda beranak 5... salah seorg anaknyer ialah si fosilmitra nielah... yg cabul sgt pi cite hal nie kat org!... hehe... maaflah ibu yer... so, dishortcutkan lagi cite nie... satu mlm waktu lepas berbuka puasa, acik bertanyalah secara bergurau kat ibu acik... "mak kalau kawen dgn pakcik H mak sudi tak?"... Memula ingatkan ibu acik nie nak kata ler "ahh!! tak suka mak der... tak kuasa nak kawen dgn org lain!"... getus hati acik.

Sekali tue yg terpacul dilidahnyer hangpa nak tahu hape?... "mak pun suka jugak... kalau dgn pakcik H tuelah... dgn org lain mak taknaklah... pakcik H tue mulanyer dulu nak dijodohkan dgn mak... tapi isteri (yg dah meninggal dunia nie) pi perangkap dia (berkemungkinan maksud mak kena tangkap basah kot?)... tue sebabnyer mak berkawen dgn ayah kau (abg kpd adik kembar yakni pakcik H) nie tadi... Tapi alhamdulillah mmg mak terima jodoh ini dan melahirkan korang semua..."

"Lagipun, kalau mak kawen dgn pakcik H tue... terubatlah rindu mak pada ayah kau sebab wajah dia mmg seiras arwah ayah kau (maklumlah anak kembar seiras) dan bolehlah mak jaga makan minum dia disamping bila mak dah pencen nanti mudahlah berjalan kesana sini sebab dia dah ada keta"... sahut ibu acik.

Sabar jelah... begitu rupernyer citenyer.. laa nie tah mcm mana Allah nak ketemu jodoh mereka agaknyer... isteri pakcik H sudah meninggal... dan suami mak pun dah lama meninggal... salahkah mak berkawen lagi satu???... Siapa nak jawab nie oiiii.... hehe.

Wallahu a'lam bisshawab.

p/s: Hakmilik terpelihara, sebarang penciplakkan serta penyiaran cite ini tanpa kebenaran penulis adalah dilarang. TQ

1 comment:

puteh seroja said...

Tak salah.. bagilah mak acik kawen lagi.. ada gak dia teman masa hari2 tua nih....

Acik tak suka ke mak acik gembira? apa salahnya kahwin lagi, dah lama mak acik jadi janda

nih nak bina masjid, bukan nak buat maksiat

bincanglah ngan adik-beradik yang lain, ngan anak2 pakcik H gak...