Monday, May 07, 2007

Sempena Pilihanraya IJOK...

Soalan:

Assalamualaikum...Nak tau, apakah hukum mengundi calon bukan Muslim.TQ.

Jawapan:
Mengundi calon bukan muslim adalah sama seperti mengundi calon muslim. Sebab kita memilih parti bukan calon. Maknanya kalau ramai calon yg menang, yg akan naik bukan calon tu tapi parti itu sendiri yg akan memerintah.Berbeza dengan kita melantik raja yg bukan Islam sedangkan kita ada org Islam. pada masa tersebut, calon tadi adalah pemerintah NEGARA (bukan kawasan kecil).

Aku masih tak berapa faham... ini bermakna kita umat Islam dibolehkan mengundi/memilih/memangkah calon bukan Islam... ?? Adakah itu dianggap bahawa umat Islam memilih bukan Islam sebagai wakil di parlimen dibenarkan??

Saya jawab secara ringkas.

Saya dgn memberikan contoh dari serba sedikit knowledge yg ada.

Contoh yang kita ambil:

Katakan yang bertanding ialah:
Parti X Bukan Islam dan Parti Y yang kepunyaan Islam tetapi mixing di antara orang Islam dan bukan Islam (tetapi majoriti dan yg kuatnya Islam) dan parti Z mixing islam dan bukan Islam tetapi yg dominannya bukan Islam).

Katakan dalam kawasan A dan B terdapat calon bertanding.

Kawasan A :
Parti X - calon bukan Islam

Parti Y - Calon bukan Islam

Parti Z - calon bukan Islam

Maka dalam hal ini dilarang mengundi utk calon parti X dan Z tetapi dibolehkan utk mengundi calon parti Y.

Kawasan B
Parti X - calon bukan Islam

Parti Y - calon bukan Islam

parti Z - calon Islam

Untuk hal ini, kerana mengambil kira kebaikan yg lebih besar, maka hendaklah kita mengundi parti Y yang dominasinya ialah orang Islam.

Alasan kenapa?Ini kerana berdasarkan sistem demokrasi kita sekarang ini, parti memerintah berdasarkan kepada jumlah kerusi yang dimenangi. Sekiranya parti Y mendapat majoriti kerusi, ia akan menjadi pemerintah dan begitu juga dengan parti lain.Maka undi kita kepada calon di kawasan A dan B tadi sebenarnya bukan utk mengangkat calon tersebut, tetapi untuk mengangkat parti tersebut, (end result) yang akhirnya menjadi pemerintah. Sebab kita kena tengok big picture. Bukan setakat kawasan kita sahaja.

PAStu? .

Pastu apa? Jawpannya boleh tetapi kena tengok parti mana yang kita nak undil. Dengan syarat parti tersebut mestilah menaikkan Islam. (saya tak imply utk undi sesiapa ye dan ini bukan kempen pilihan raya)

Wallahualam. TJ

___________________________________________________________
Sementara menunggu akhie TJ, ana tolong jawab setakat yg ana mampu.

Ini merupakan petikan drpd apa yg termaktub di dlm kitab Fiqh Daulah Menurut Perspektif Islam oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi ms 222 - 224, cetakan pertama 1998 oleh Maktabah al-Qardhawi.

Mengundi Adalah Satu Bentuk Daripada Kesaksian

Jika kita melihat kpd sistem2 spt pilihanraya atau pungutan suara, ia pd pandangan Islam adalah satu bentuk kesaksian terhadap kelayakan calon. Oleh itu seorg saksi iaitu adil dan latarbelakangnya yg baik spt apa yg difirmankan Allah yg bermaksud:

Adakanlah dua saksi yg adil di antara kamu.- [At-Talaq 65: 2]

Firma Allah lagi yg bermaksud:Dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi. - [Al-Baqarah 2: 282]

Kita boleh meringankan syarat adil dan sifatnya di sini mengikut kesesuaian keadaan yg memungkinkan seramai mungkin rakyat memberikan kesaksiannya. Tidak akan digugurkan hak ini melainkan mereka yg telah disabitkan oleh Mahkamah jenayahnya yg mencemarkan kehormatan atau yg seumpamanya.

Sesiapa yg bersaksi kpd seorg yg tidak soleh bahawa dia adalah yg soleh, maka sesungguhnya dia telah melakukan satu dosa yg besar iaitu persaksian dusta yg telah digandingkan oleh Allah dgn dosa syirik menyekutukan Allah sebagaimana firman-Nya yg bermaksud:Maka jauhilah kekotoran syirik yg disebabkan penyembahan berhala serta jauhilah perkataan yang dusta. - [Al-Hajj 22: 30]

Sesiapa yg bersaksi kpd seorg calon bahawa dia adalah seorg yg baik dan sesuai utk sesuatu jawatan hanya disbbkan dia adalah kerabatnya, anak negerinya, atau utk kepentingan peribadi yg diharapkannya maka dia telah melanggar perintah Allah.Firman Allah yg bermaksud:Dan sempurnakan persaksian kerana Allah. - [At-Talaq 65: 2]

Sesiapa yg meninggalkan kewajipannya dlm pilihanraya sehinggalah calon yg amanah dan sesuai kalah, dan ia dimenangi secara majoriti oleh org yg tidak mempunyai sifat kuat lagi amanah, maka sesungguhnya dia telah melanggar perintah Allah yg menyuruh memberikan kesaksian sedangkan dia telah dipanggil utk melakukannya lalu dia menyembunyikan persaksiannya ketika seluruh umat Islam amat memerlukan persaksiannya.Firman Allah yg bermaksud:Dan janganlah saksi-saksi itu enggan apabila dipanggil menjadi saksi. - [Al-Baqarah 2: 282]

Firman Allah lagi yg bermaksud:Dan janganlah kamu (para saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. Dan sesiapa yang menyembunyikan , maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. - [Al-Baqarah 2: 283]Sifat2 dan syarat2 sedemikian adalah lebih utama bagi sifat dan syarat seorg calon.Dgn kita menambah syarat2 dan petunjuk2 tersebut kpd sistem pilihanraya, kita akhirnya akan dpt menukarkannya menjadi satu sistem Islam walaupun pd asalnya ia diambil drpd org lain.-- > akhir teks

Allahua'lam...

No comments: