Wednesday, June 04, 2008

Mengapa Hendak Menolak Score A Programme?

Assalamu'alaikum wbt.

Rata² pembeli yg acik temui tidak menolak sistem dan kepakaran yang digunapakai oleh Score A Programme ini kerana ianya ternyata berkesan untuk anak mereka. Cuma ada segelintir ibu bapa... maaf acik tak dapat sebutkan nama mereka TERPAKSA menolak untuk menggunakan produk Score A Programme atas alasa berikut:

1. Jadual pembelajaran anak yg terlalu padat. Bayangkanlah anak akak soang nie bermula dari jam 8 pagi hingga ke pukul 1, bersekolah biasa (Sek. Ren.) Selepas itu, jam 2 ptg kena pulak ke sekolah agama utk belajar ilmu tauhid dll lagi. Selepas itu pun kena pulak pergi ke rumah makcik mengaji untuk mengajar anak dia membaca Al-Qur'an. Yg ini acik sendiri dah tak boleh nak buat apalah... Mmg terlalu pack jadual anaknya bersekolah.. walaupun baru didalam sekolah rendah.

2. Bapa kedua menolak disebabkan dia tak mahu tabiat membaca buku yg pada pendapatnya perlu disemai dari sejak kecik lagi akan terbiar bila telah menggunakan produk ini. Pembacaan buku penting untuk menanamkan tabiat membaca kpd anak. Jika dari kecil dia telah ditanam dengan tabiat menyentuh komputer maka kemungkinan diwaktu besar dia telah tidak punyai minat untuk membaca buku.

3. Dia tidak mempunyai internet di rumah dan tidak ada laptop mahupun desktop dirumah... so, kebarangkalian untuk membeli produk ini adalah sukar.

Dan pelbagai lagi kerenah ibubapa yg tidak mahu menerima produk ini, TETAPI tidak menafikan keberkesanan dan kebagusan produk ini.

Acik suka nak ingatkan disini, selain daripada ibubapa melabur duit untuk anak mereka menjadi pandai, ibubapa juga perlu memantau anak mereka samada belajar ataupun tidak.

Kuasa untuk memantau anak yg telahpun mempunyai komputer dirumah amatlah terhad jikalau ibubapa bekerja. Justeru itu, sistem terbaik ialah dengan score A ini kerana sms akan terus dihantar kpd ibubapa setiap kali anak mereka telah selesai membuat latihan.

Disamping itu, produk Score A ini sgt murah dan berkualiti... bak kata orang alah membeli menang memakai... tetapi dlm score A (harga beli dahlah murah), bila memakai dpt pulak pulangan utk anak berjaya...

Siapalah umat didalam dunia ini yg tidak mahu anaknyer berjaya?.. Kalau yg masuk ke dalam rancangan Bersamamu TV3 pun, macammana miskin dan dhaif sekalipun kehidupan mereka... pendidikan anak tetap menjadi keutamaan.

Justeru itu acik melihat pada perkara ini... keberkesanan produk dan bukan sebab perkara lain... disamping usaha kiter memberikan/memperkenalkan produk pendidikan ini kpd semua yg belum mengenali... sebagai cth seorg kawan, anaknyer akan menduduki UPSR tahun nie... bila ditanya, adakah dia ada melakukan sesuatu utk anaknyer pandai... dia kata dia dan mintak guru tuisyen dtg ke rumah dgn bayaran RM200 untuk satu subject sahaja... Bayangkan murah tak murah score A, semua subject dgn hanya satu bayaran yg murah sahaja... apalagi yg ditunggu?

Disamping itu dlm score A, ibu bapa diberi report card setiap masa... bukan 6 bulan sekali utk ditandatangani atau dinilai oleh mereka. Jika pada waktu itu anak mereka telah pun berada 3 atau 6 bulan sebelum peperiksaan... bayangkanlah jika masih banyak kelemahan anak yg perlu diperbaiki... bagaimana kita hendak lakukan pada masa itu?

Inilah Score A... pelengkap kpd kebolehan anak untuk mendapat A didalam semua subjek kerana mereka sering didedahkan dengan dewan peperiksaan secara maya (internet) yg memungkinkan mereka sentiasa bersedia untuk menghadapi peperiksaan.

Sekian.

No comments: