Monday, August 04, 2008

Formula Penyatuan Perbezaan Pendapat Dikalangan Orang Awam

Acik petik dari kata² pakar rujuk agama acik #1... saudara Tok Janggut (Moderator BMM BDN)

As syahid imam Hasan AL Banna (pemimpin pertama Ikhwan Muslimin) dalam usul 20nya ada menyebut mengenai perkara ini. Sebab perkara ini byk diperselisihkan oleh umat ISlam dan beliau cuba mengemukakan satu formula utk menyatukan umat.

Sebelum kita pergi panjang kpd perbincangan ini, haruslah kita sedar perbezaan di antara perkara usul dan cabang. Perkara yang utama dan yang tidak penting. Perbincangan sebegini sudah lama diperbincangkan oleh ulama dan sudah tutup kesnya. Jadi tidak perlulah dibahas-bahaskan lagi.

Dalam usul ke enam (dari 20 usul dalam rukun pertama) hasan al banna menulis:

"SETIAP KATA-KATA ORANG BOLEH DITERIMA ATAU DITOLAK KATA-KATANYA MELAINKAN KATA-KATA RASULLULAH S.A.W YANG MAKSUM. SETIAP YANG DATANG DARI SALAFUS SOLEH YANG BERTEPATAN DENGAN KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULNYA KITA MENERIMA DENGAN SEBULAT HATI. TETAPI JIKA BERLAWANAN DENGAN NYA MAKA KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULNYA LEBIH UTAMA DIIKUTI. WALAUBAGAIMANA PUN KITA TIDAK SEKALI-KALI MENGECAM ATAU MENDEDAHKAN PERIBADI-PERIBADI TERTENTU DALAM MASALAH YANG DIPERSELISIHKAN. KITA HANYA BERSERAH DENGAN NIAT MEREKA. SESUNGGUHNYA MEREKA TELAH BERLALU DENGAN APA YANG MEREKA LAKUKAN."

Komentar saya:

Pendahuluan

Usul ini menguatkan lagi usul-usul yang sebelumnya mengenai sikap sebenar yang harus ada pada seorang muslim. Pandangan as syahid adalah dengan memberikan satu panduan yang kukuh agar kita bersikap sederhana dan pertengahan dan tidak terlalu condong kepada kekerasan/taasub atau terlalu cuai terhadap mana-mana individu.

Beliau menunjukkan panduan yang benar yang dipegang oleh para sahabat dan golongan salaf dalam perkara ikhtilaf (perselisihan) ulama terutama bila melibatkan perkara-perkara cabang/furuq dalam Islam. Antaranya masalah feqah, harakah, perselisihan pendapat dan sebagainya.

SETIAP KATA-KATA ORANG BOLEH DITERIMA ATAU DITOLAK KATA-KATANYA MELAINKAN KATA-KATA RASULLULAH S.A.W YANG MAKSUM.

Beliau memulakan usul ini dengan satu kata-kata terkenal imam malik yang diguna pakai oleh ahli sunnah wal jamaah. Kata-kata ini mengandungi kebenaran bahawa setiap daripada kata-kata manusia itu boleh ditolak atau diterima melainkan kata-kata rasullulah s.a.w. Ini bagi mengelakkan sikap manusia agar terburu-buru menerima pendapat seorang yang dikatakan berilmu walhal dia mungkin salah atau terlalu taasub dengan kata seseorang tanpa menghiraukan sama ada pendapatnya tersalah atau benar.

Bagaimana kita mengambil pendapat golongan salaf* (*golongan 300 tahun pertama selepas nabi)?

Bagi meneruskan usul ini, as syahid kemudiannya memberikan panduan:

SETIAP YANG DATANG DARI SALAFUS SOLEH YANG BERTEPATAN DENGAN KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULNYA KITA MENERIMA DENGAN SEBULAT HATI. TETAPI JIKA BERLAWANAN DENGAN NYA MAKA KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULNYA LEBIH UTAMA DIIKUTI.

Pendapat manusia itu boleh jadi betul dan boleh jadi salah. Tidak semestinya mereka datang dari golongan awal Islam mereka semuanya betul dan juga kita tidak terlalu mencuai menyatakan mereka semuanya salah. Kata-kata dan pendapat mereka dilandasi dengan kitab Allah dan sunnah rasulNya. Mana-mana yang bertepatan dengan kedua ini kita terima dengan sebulat hati.

Kecantikan usul ini ialah penggunaan bahasa oleh as syahid. Beliau tidak mengatakan: "kalau bertentangan kita tolak" walaupun maksud ayat ini tidak salah, tetapi beliau menggunakan ungkapan: "...MAKA KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULNYA LEBIH UTAMA DIIKUTI." bagi melunakkan dan mengurangkan ketegangan yang telah lama berlaku terhadap umat Islam kerana pertentangan dan ketaksuban apabila kita menyatakan kesalahan pendapat golongan salaf.

Tidak mengecam peribadi

Salah satu pegangan ahli sunnah ialah selagi mana seseorang itu mengucap dua kalimah syahadah maka selama itu hartanya, darahnya dan kehormatannya selamat dari tangan muslim yang lain. Malah haram bagi kita menghina atau menjatuhkan peribadi muslim yang lain.

As Syahid menyatakan bahawa banyak berlaku dimana perselisihan pendapat dan perdebatan dalam masalah cabang ini akhirnya membawa kepada tuduhan-tuduhan dan penghinaan peribadi. Maka ada yang menyatakan Imam A ini kaki perempuan, peminum arak, atau si Syeikh B ini pembunuh sahabat dan sebagainya. Lantas As syahid memberikan kita sebagai umat terkemudian yang tidak menyaksikan atau mengetahui secara detail sejarah mereka dengan pegangan sejahtera:

WALAUBAGAIMANA PUN KITA TIDAK SEKALI-KALI MENGECAM ATAU MENDEDAHKAN PERIBADI-PERIBADI TERTENTU DALAM MASALAH YANG DIPERSELISIHKAN. KITA HANYA BERSERAH DENGAN NIAT MEREKA. SESUNGGUHNYA MEREKA TELAH BERLALU DENGAN APA YANG MEREKA LAKUKAN.

Dunia kontemporeri

Dalam dunia kontemporeri ini kita akan dapati juga pelbagai pendapat Islam dalam pelbagai hal. Umpamanya berbeza mazhab, atau jamaah Islam atau pegangan imam yang diikuti. Semuanya ini jatuh dalam lingkungan usul ini.

Perbezaan ini tidak seharusnya menjauhkan umat Islam. Tetapi seharusnya menguatkan lagi kerana mereka bantu membantu dalam perkara yang mereka sepakati dan memaafkan dalam apa yang mereka perselisihkan. Inilah sikap yang patut ada pada setiap muslim. [end]



Kemudian dalam usul ke tujuh baru beliau menyentuh tentang perbezaan pendapat dalam mazhab. Dan sengaja hasan al banna r.a membawa usul keenam sebelum usul ini. kata beliau:

"SETIAP MUSLIM YANG TIDAK SAMPAI KE PERINGKAT MENILITI DALIL-DALIL CABANG (FURUQ) BOLEH MENGIKUT MANA-MANA IMAM. ELOK SEKIRANYA SESEORANG ITU CUBA UNTUK BERIJTIHAD SEKADAR YANG BELIAU MAMPU BAGI MENGETAHUI DALIL-DALILNYA. BELIAU JUGA HENDAKLAH MENERIMA SETIAP PETUNJUK YANG DISERTAI DENGAN DALIL APABILA BELIAU YAKIN DENGAN KEBAIKAN DAN ORANG YANG MEMBERI PETUJUK KEPADANYA. JIKA SEKIRANYA BELIAU TERDIRI DARI KALANGAN ORANG YANG BERILMU, BELIAU HENDAKLAH MENCUKUPKAN KEKURANGANNYA DARI SEGI ILMU SEHINGGA SAMPAI KE PERINGKAT MENILITI DALIL-DALIL HUKUM"


Pendahuluan

Usul ini membincangkan masalah ijtihad dan taqlid yang banyak menimbulkan perselisihan di kalangan umat. Ada di antara mereka yang terlalu mencuaikan dan ada yang teralu memberatkan sehingga umat keliru dan timbul perbalahan yang amat panjang.

Usul ini juga adalah kesinambungan dari usul yang lepas mengenai kaedah melihat dan meneliti pendapat ulama dan salafus soleh.

Umat Islam, dalam perkara ini, mengambi dua pendapat yang ekstreme berikut:

[1]. Beranggapan bahawa mazhab adalah bid'ah yang tertolak kerana pegangan yang sejahtera adalah dengan mengambil al-quran dan as sunnah dan beramal dengannya tanpa melihat kepada pendapat-pendapat ulama terdahulu.

[2]. Beranggapan pintu ijtihad telah tertutup dan wajib bertaqlid kepada satu imam tanpa soal.

Mengapa pendapat ini tertolak?

Menjawab dua persoalan di atas Syeikul Ibn taimiyah memberikan kata-kata yang pertengahan dan sejahtera:

Dalam pendapat [1] beliau berkata:

"Antara sifat melampau ahli kalam dalam ilmu fiqh ialah ada di antara mereka yang mewajibkan penilitian yang mendalam dan ijtihad dalam masalah-masalah furuq ke atas setiap orang sehinggalah orang-orang awam. Pendapat ini lemah kerana menuntut ilmu itu fardhu ain, iaitu mesti dilakukan oleh setiap orang dengan kemampuan yang ada, sedangkan kemampuan untuk meniliti dalil amat sukar bagi orang awam." ( Al Fattawa)

Dalam pendapat [2] ditambah:

" Dan ada di antara pengikut-pengikut mazhab yang mewajibkan taqlid kepada semua orang sama ada mereka ulama atau orang awam." (Al Fattawa)

Pendapat yang sejahtera dari Syeikul Ibn Taimiyah adalah:

"Pendapat majoriti umat ini adalah ijtihad dan taqlid itu adalah harus. Mereka juga tidak mewajibkan taqlid dan tidak mengharamkan taqlid kepada setiap orang. Ijtihad adalah harus bagi orang yang mampu berijtihad dan taqlid adalah harus bagi orang yang tidak mampu berijtihad"
( Al Fattawa: 20/202-203)


Nasihat as syahid kepada orang awam

SETIAP MUSLIM YANG TIDAK SAMPAI KE PERINGKAT MENILITI DALIL-DALIL CABANG (FURUQ) BOLEH MENGIKUT MANA-MANA IMAM. ELOK SEKIRANYA SESEORANG ITU CUBA UNTUK BERIJTIHAD SEKADAR YANG BELIAU MAMPU BAGI MENGETAHUI DALIL-DALILNYA. BELIAU JUGA HENDAKLAH MENERIMA SETIAP PETUNJUK YANG DISERTAI DENGAN DALIL APABILA BELIAU YAKIN DENGAN KEBAIKAN DAN ORANG YANG MEMBERI PETUJUK KEPADANYA.

Ini merupakan saranan kepada orang awam yang tidak sampai ke peringkat ilmu dalam meneliti dalil. Terdapat 3 peringkat dalam persoalan ini:

1. Mengikut (taqlid) kepada imam-imam mazhab. Kemudian;

2. Sekiranya mampu, meneliti dalil-dalil bagi menenangkan hati dalam permasalahan yang dirasakan samar-samar.

3. Sekiranya hendak mencari pendapat yang terbaik dalam mazhab-mazhab, boleh bertanyakan orang yang berilmu di dalam perkara perbezaan dalil dan boleh mengambil pendapat beliau dengan syarat diketahui ketinggian ilmunya, kita percaya dengannya dan dalilnya adalah dalil yang kuat terutama sekiranya pendapat beliau berbeza dengan pendapat imam mazhab yang kita pegang.

Nasihat Bagi orang yang berilmu (ulama)

JIKA SEKIRANYA BELIAU TERDIRI DARI KALANGAN ORANG YANG BERILMU, BELIAU HENDAKLAH MENCUKUPKAN KEKURANGANNYA DARI SEGI ILMU SEHINGGA SAMPAI KE PERINGKAT MENILITI DALIL-DALIL HUKUM"

Dalam perkara ini, as syahid memberikan nasihat kepada orang-orang yang berilmu agar mendalamkanilmu mereka sebelum membuat pengkajian dan penelitian dalam memberikan pendapat mana yang terkuat dalam pegangan mazhab atau imam-imam. Dengan ini dapatlah diambil kebaikan orang yang berilmu agar tidak dipersia-siakan.

Kesimpulan

Inilah kecenderungan as syahid dalam melihat kesahteraan umat tanpa codong ke mana-mana arah yang melampau. Tugas kita adalah menyatu umat bukan membuatkan jurang yang lebih besar lagi. Telah berlalu kerosakan umat pada zaman dahulu. Jangan diulangi perkara yang sama.

Kemudian beliau menutup dengan usul ke sembilan mengenai perselisihan yang panjang ini yang memecah belahkan umat:

"PERSELISIHAN FIQH DALAM PERKARA CABANG TIDAK SEPATUTNYA MENJADI SEBAB KEPADA PERPECAHAN DALAM AGAMA DAN TIDAK SEHARUSNYA MEMBAWA KEPADA PERBALAHAN ATAU PERMUSUHAN. SETIAP ORANG YANG BERIJTIHAD ADA PAHALANYA. WALAUBAGAIMANAPUN TIDAK ADA PENGHALANG BAGI MELAKUKAN TAHQIQ ILMU (PENJELASAN ILMU) DALAM MASALAH-MASALAH YANG DIPERSELISIHKAN DALAM SUASANA KASIH SAYANG KERANA ALLAH S.W.T. SERTA KERJASAMA DALAM MENYAMPAIKAN KEBENARAN TANPA MEMBAWA KEPADA PERTENGKARAN YANG DICELA SERTA TAASUB"


Pendahuluan

Usul ini dapat dilihat dari beberapa sudut tetapi membawa satu pengertian dan prisnip Islam yang amat besar dan mendalam.

Prinsip tersebut ialah kesatuan di dalam perselisihan. Tidak dapat dinafikan bahawa adalah satu realiti dan perkara yang tidak dapat dielakkan perselisihan dalam sesuatu perkara itu akan berlaku. Tetapi apa yang dilarang oleh agama ialah perselishan yang sebenarnya kecil tetapi dibesar-besarkan sehingga menjadi mudarat kepada perkara usul agama yakni kesatuan dan ukhuwah.

Dua pegangan ekstrem

Dua pegangan ekstrem umat Islam yang mengakibatkan kerugian ummah dan kehancuran tamadun Islam adalah:

1. Ada di kalangan para ulama dan orang awam yang berbalah dan taasub dalam perkara furuq (cabang) feqah sehingga hancur perkara usul di dalam Islam.

2. Takut dalam mentahqiq Ilmu sehingga islam menjadi jumud dan kaku serta tidak praktikal.


Pegangan yang sejahtera

Apabila melihat keadaan umat yang menyedihkan ini datang As syahid membawa apa yang dibawa oleh umat terdahulu mengenai pandangan yang sejahtera ini. Beliau memahami maksud syarak dan meneliti nas yang membawa kepada sikap tawazun (pertengahan) dan sederhana di dalam melihat dua perkara ini.

Pegangan tersebut ialah:

1. PERSELISIHAN FIQH DALAM PERKARA CABANG TIDAK SEPATUTNYA MENJADI SEBAB KEPADA PERPECAHAN DALAM AGAMA DAN TIDAK SEHARUSNYA MEMBAWA KEPADA PERBALAHAN ATAU PERMUSUHAN. SETIAP ORANG YANG BERIJTIHAD ADA PAHALANYA.

2. WALAUBAGAIMANAPUN TIDAK ADA PENGHALANG BAGI MELAKUKAN TAHQIQ ILMU (PENJELASAN ILMU) DALAM MASALAH-MASALAH YANG DIPERSELISIHKAN

dan perkara kedua ini dilakukan dengan syarat:

1. (dilakukan) DALAM SUASANA KASIH SAYANG KERANA ALLAH S.W.T. SERTA KERJASAMA DALAM MENYAMPAIKAN KEBENARAN

2. TANPA MEMBAWA KEPADA PERTENGKARAN YANG DICELA SERTA TAASUB"

Pandangan Islam mengenai perselisihan (Ikhtilaf) di dalam perkara feqah/harakiah (jamaah)

Di antara nas-nas Islam ada yang bersifat dzhonni al tsubut dan al dhilalah ataupun dzonni al dhilalah dan qatie al tsubut. Kedua-dua perkara ini menjadi ruang ijtihad sehingga hukum dapat dikeluarkan daripadanya berdasarkan qawaid (kaedah) syariah, nas-nasnya yang qatie (muktamad) dan maqasid (objektifnya) yang mu'tabarah.

Khilaf tidak dapat dielakkan. Firman Allah:

"dan kalaulah Tuhanmu kehendaki nescaya Dia menjadikan umat manusia umat yang satu, sedangkan mereka terus menerus berselisih" (Hud: 118)

Adab Ikhtilaf

1. Berkerjasama dalam perkara yang disepakati

2. Bermaafan dalam perkara yang diperselisihkan. Siapa yang betul ijtihadnya akan mendapat 2 pahala. Siapa yang salah ijtihadnya akan mendapat 1 pahala. Yang penting ada ijtihad dan ada sikap bertolak ansur dalam perkara yang diperselisihkan.

3. Memandang bahawa menjaga ikatan silaturahim adalah usul dalam agama sedangkan perselisihan feqah adalah perkara furuq. Bagaimana yang furuq boleh mengatasi yang usul? Ia seolah-olah mengatakan solat sunat kabliah lebih utama dari solat fardhu yakni sesuatu yang mustahil!

Penutup

Seseorang yang mengaku dirinya beriman kepada Allah dan Rasulnya akan mengembalikan segala ikhtilaf kepada al quran dan as sunnah. Apabila mereka meneliti dua perkara ini mereka akan faham bahawa perselisihan hanyalah satu perkara yang kecil yang sebenarnya tidak merugikan umat tetapi menguntungkan Islam sekirnaya ia dilakukan dengan kaedah dan dengan kefahaman yang betul. Inilah pegangan salafus soleh yang diajarkan oleh nabi s.a.w kepada para pengikut baginda.

END

Inilah pemikir Mujaddid (pembaharu) abad ke 20 dengan kegeniusan kurniaan Allah swt.

Wallahu a'lam bisshawab.

p/s: munajat12@yahoo.com (alamat email TJ)

No comments: