Thursday, March 30, 2006

Tulisan Jawi Bukan Untuk Orang Jawa ..

Hmm... acik tertarik mendengar keluhan dari salah seorg mod di MyMasjid ini... Mengenai tulisan jawi... cer kiter baca sat...

Tulisan Jawi Bukan Untuk Orang Jawa ..

Oleh : Rule.Net®
Tarikh : 3/28/2006 10:39:58 AM,
aslm,
Memanglah perkataan "JAWI" itu sendiri diambil dari perkataan "JAWA", kerana bangsa Jawa yang kerap menggunakan tulisan jawi. Mereka menggunakan bahasa arab, parsi, hindi untuk menggantikan tulisan sanskrit setalah Islam mula tersebar.
Kat Malaysia, tulisan jawi mula dijumpai pada tahun 910 sebelum masihi, kat kedah beb ! Selepas itu baru batu bersurat kat kelantan.
Saya belajar di sekolah cina, waima pelajaran Bahasa Melayu pun diajar oleh guru cina. Pernah sekali saya terasa seperti "tak syok" apabila belajar bahasa melayu daripada seorang "apek" separuh abad.
Mungkin "apek" tu perasaan, dia memarahi saya dan menulis dipapan hitam dalam bahasa Jawi.
"Fuyoo ! aku pun tak boleh buat macam tu."
Semenjak itu saya menghormatinya, tetapi dia jer laa.
Isu yang ingin saya ketengahkan adalah masalah tulisan Jawi. Mana Jawi sekarang ? Apadah jadi ?
Dulu bahasa jawi diajar di sekolah, sampai apek ni pun boleh jadi 'ekspet'. Dulu, ia digunakan di dalam perlembagaan, surat menyurat raja-raja melayu.
Sekarang ni, agak-agak laa dalam 10 orang sorang jer yang tahu jawi, itu pun merangkak beb. Pada dari 1965, bahasa rumi di ikhtiraf sebagai tulisan rasmi melayu.
So, jawi orang tak pakai, kat sekolah pun tak der dah. Majalah Mastika yang dulu bahasa jawi pun mula bertukar sampai hari ni ..
Worst, apabila ramai tak tahu jawi, logiknya ramai laa yang tak tahu baca Quran. Akhirnya, tengok apa jadi dengan anak bangsa kita. Hancuszzz.
Korang tahu tak, ada sorang menteri yang bertanggungjawab memansuhkan jawi dari diajar di sekolah. Time tu dia jadi menteri pendidikan malaysia ...


p/s: Suratkhabar Utusan Melayu yg bertulisan jawi telah lama ditutup kerna tidak mendapat sambutan... maybe perlu ada satu usaha dari pihak kerajaan utk menangani permasalahan ini sungguhpun ianyer hanyalah sekadar masalah penulisan semata2.

No comments: