Thursday, July 02, 2009

Kit Siang: Malaysia Perlukan Ketua Polis Negara Baru

Acik terfikir dalam hati… adakah kerana banyaknya kes² melibatkan bangsa Lim Kit Siang ini sendiri menyebabkan beliau membuat kenyataan begini…

Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk segera memecat Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan kerana gagal membendung jenayah yang semakin berleluasa.

Berucap pada majlis himpunan perdana Pakatan Rakyat, Kit Siang berkata Malaysia memerlukan Ketua Polis Negara yang baru dan berwibawa untuk meningkatkan tahap keselamatan rakyat.

“Kadar jenayah di negera ini bertambah teruk sejak lima tahun dahulu. Siapa perlu bertanggungjawab di atas kegagalan ini jika bukan Inspector General Polis (IGP) Musa Hassan,” kata Kit Siang. “Kita mahukan IGP baru untuk menggantikan Musa Hassan,” tambah beliau.

Kit Siang berkata hanya Ketua Polis Negara baru mampu membawa visi dan misi baru untuk menjadikan polis sebuah pasukan berkaliber dan bermutu antarabangsa.
Hadir sama di majlis ini, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim; Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Dalam ucapannya, Kit Siang turut mempersoalkan tindakan tergesa-gesa Barisan Nasional membentangkan usul Rang Undang-undang Suruhanjaya Integriti Penguatkuasaan (SIAP) di Parlimen.

Beliau menganggap rang undang-undang berkenaan sebagai “separuh siap” yang hanya akan menjurus kepada penubuhan sebuah lagi suruhanjaya yang tidak berwibawa.
Menururtnya, penubuhan suruhanjaya berkenaan tidak selaras dengan cadangan Suruhanjaya DiRaja yang mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku polis (IPCMC).

Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi gagal melaksanakan cadangan itu walaupun dilaporkan bersetuju dengan hasil rumusan Suruhanjaya diRaja itu.
“Cadangan berkenaan dibuat untuk mewujudkan perkhidmatan polis yang cekap dan bersih, tidak korup, dan bertaraf antarabangsa dengan tiga tujuan iaitu untuk mengurangkan jenayah, bersihkan korupsi dan membela hak asasi,” kata Kit Siang. .
Kit Siang berkata kritikannya terhadap polis banyak menjurus kepada pucuk pimpinan badan itu dan segelintir pegawai yang gagal memelihara nama baik Polis diRaja.


Namun acik bersetuju bangat dengan mengatakan bahawa kadar jenayah semakin hari semakin meningkat dinegara kita ini... Rumah acik sendiri pernah dimasuki pencuri setahun yang lalu mengakibatkan banyak kehilangan harta benda... Perbuatan tersebut seakan tidak mendapat jalan penyudah bilamana diajukan dan direportkan kepada pihak polis...

Mungkin pihak polis akan mengatakan bahawa pihaknya susah untuk menyelesaikan kes² jenayah yang melibatkan pendatang tanpa izin. Kita juga masih tertanya² apakah kesudahan penjenayah yang terlibat didalam kes Nurin Jazlin suatu ketika dulu disamping kes jenayah Altantuya yang masih menjadi misteri...

No comments: