Monday, July 06, 2009

Nabi Muhammad Pemimpin paling berpengaruh didunia...

Acik memetik satu artikel yang diberikan sempena ceramah yang bakal berlangsung tgh hari ini di pejabat acik. Penceramah ialah Sdr. Ann Wan Seng - S/U Agong Persatuan Cina Muslim Malaysia (Penerima Anugerah Maal Hijrah 2008 Peringkat N Selangor)

1. "Pemilihan Muhammmad sebagai tokoh paling berpengaruh didunia mungkin akan mengejutkan pembaca dan akan dipersoalkan oleh sesetengah yang lain. Saya memilihnya kerana hanya beliau seorang sahaja dalam sejarah yang berjaya dalam keagamaan (spiritual) dan keduniaan. Daripada asal usul biasa, beliau mengasaskan dan mengembangkan salah satu agama yang terhebat didunia dan menjadi seorang pemimpin politik yang unggul. Pada hari ini, 13 abad selepas kewafatan beliau, pengaruhnya tetap hebat dan terus berkembang."- Michael H. Hart -The 100 Ranking Of The Most Influential Persons In History.

2. " Saya yakin sekiranya manusia sepertinya (Muhammad SAW) diberi peluang memerintah dunia moden ini, beliau pasti dapat menyelesaikan masalah-masalah yang ada sehingga mendatangkan kedamaian dan kebahagiaan pada kehidupan. Saya pernah menyatakan agama ajaran Muhammad ini, suatu hari nanti dapat diterima di Eropah" -George Bernad Shaw; The Genuine Islam".


Jika org bukan islam boleh memberikan satu komentar yang menunjukkan kebagusan dan kehebatan Nabi Muhammad sebagai Tokoh pemimpin yg berpengaruh... masakan kita selaku umat nabi SAW tidak merasa bangga?

Mudah-mudahan kita selaku umat Muhammad SAW berbangga dengan adanya baginda yang menyampaikan risalah dan mengerakkan para sahabatnya untuk menyampaikan islam ke negara kita ini.

Seandainya Michael Jackson (atau nama islamnya Mikaeel) masih hidup dan telah memeluk islam, berkemungkinan beliau juga akan menjadi idola untuk rakyat eropah merapati islam dan seterusnya memeluk agama yang benar dan tiada yang lebih tinggi melainkan agama islam...

Wallahu a'lam bisshawab.

No comments: