Wednesday, July 01, 2009

Rokok Haram atau Makruh?

Acik terbaca isu didalam blog saudara Suparjo berkenaan tentang foto pada kotak-kotak rokok... Acik pelik jugak... kalau kita yang tidak hisap rokok ni pun rasa nak muntah... rasa takut betul tengok gambar² penyakit yang dibawa oleh rokok nie... tapi kenapa orang yg merokok terutama mereka yang suka mengelarkan diri mereka "perokok tegar" selamba saja... biasa saja... rasa tak bersalah pulak dia membeli dan menghisap rokok tersebut... Kat sini jelas... seperti yang dimaksudkan oleh firman Allah, segala perbuatan yag kita lakukan adalah atas kesilapan tangan dan diri kita sendiri... Kita yang suka menganiayai diri kita sendiri bukannya Allah!

Isu rokok ini sebenarnya telah lama dibincangkan dan masih mengelirukan banyak pihak. Masih ramai yang mengangap merokok ini hukumnya makruh. Di Malaysia sendiri, masih ramai umat Islam yang merokok dan mengangap hukum merokok ini makruh.
Saya bukanlah pakar dalam menentukan hukum tentang merokok ini. Jadi, saya merujuk kepada pakar yang arif tentang hukum merokok ini. Berikut adalah maklumat yang saya temui tentang maklumat merokok:

1) Jawatan Kuasa Fatwa Negeri Kedah memutuskan bahawa merokok adalah haram.
( Maklumat: Mufti Islam-> Tekan "Bank fatwa", -> "Fatwa Kedah" -> "Umum" -> "Merokok".

2) Artikel dari Islaam.com
Bertajuk "The Evil of Smoking".

3) Banyak artikel dari Fatwa-Online
Fatwa Online.

4) Soaljawab bersama Mufti Negeri Melaka
distance.mmu.edu.my

5) Fatwa Negeri Perlis.
Fatwa Perlis

6) Islam.tc

7) Islam Online

Sudahkah anda membaca artikel yang diberikan di atas ? Artikel tersebut menjelaskan bahawa "Merokok bukanlah MAKRUH, tetapi HARAM".

Sebenarnya, ulama bukanlah berselisih pendapat tentang merokok ini. Apa yang sebenarnya berlaku adalah perbezaan pendapat antara ulama dahulu dan ulama sekarang. Ulama dahulu menyatakan merokok adalah makruh, tetapi ulama sekarang menyatakan merokok adalah haram.

Ulama terdahulu memberikan pendapat bahawa merokok adalah makruh kerana mengikut maklumat-maklumat yang ada ketika zaman dahulu. Mereka hanya memberikan perbandingan dengan memakan bawang dan petai.

Mereka juga memberikan alasan jika kita menghisap rokok beberapa kali sehari, ia tidak memberikan kesan penyakit dengan segera.
Tetapi, ulama hari ini menyatakan rokok adalah haram. Fakta yang diberikan lebih nyata dengan memberikan fakta berkaitan kesihatan (analisis sains), sosio-ekonomi dan sebagainya.

Ketika ini maklumat tentang kesan keburukan merokok adalah jelas, dan lebih ramai ulama ketika ini memutuskan bahawa merokok adalah haram. Dan, lebih ramai ulama yang ditanya akan menyatakan merokok itu adalah haram...
Hanya sedikit ulama hari ini yang menyatakan merokok itu makruh... Itupun kemungkinan mereka mengikut fatwa ulama terdahulu. Ketika ini, kita tidak lagi menemu fatwa bahawa merokok adalah makruh daru ulama-ulama yang bertauliah seperti mufti-mufti atau badan-badan yang berautoriti untuk memberikan fatwa. Jadi, ketika ini, semua fakta yang ditemui menunjukkan bahawa merokok adalah haram. Ketika ini, saya masih belum dapat artikal yang menyatakan merokok itu makruh.

Merokok telah dibuktikan merbahaya dan terbukti merbahaya secara saintifik:
a) Mengakibatkan Kenser dan Barah
b) Amaran oleh Kerajaan Malayasia - Merokok membahayakan kesihatan
c) Kos insuran hayat orang merokok lebih tinggi
Banyak maklumat tentang merokok boleh didapati:
a) di yahho.com: Smoking
b) Anti Merokok Indonesia: Anti Rokok

Berikut adalah sedutan berita dari NST ( http://www.nst.com.my/ ) bertarikh 20 Aug 2002:
"Health Minister Datuk Chua Jui Meng said there were six million smokers nationwide with 10,000 tobacco-related deaths annually. Ten thousand deaths a year translates to 1.2 deaths every hour or 38 deaths per day directly related to tobacco. This is a terrible prize to pay for tobacco addiction, he told a Press conference today. This was on the average more than the number of people dying of AIDS, tuberculosis, malaria, pneumonia and road accidents which came to 4,300 deaths a year. More than half the adults in the country were smokers with more than 3.5 per cent of adult women being smokers. Chua said 24.8 per cent of Malaysians smoked in 1996, an increase of 3.3 per cent or one million smokers over a 10-year period. Quoting the National Health and Morbidity Surveys 1 & 11, he said this was a frightening development as the number of youths who smoked increased by 1.1 per cent between 1996 and 1999"


Jadi, adakah anda telah yakin bahawa merokok itu haram ? Tahukah apa ertinya jika kita yakin bahawa merokok itu haram ? Apabila sesuatu itu (rokok) adalah haram, maka apa-apa aktiviti yang berkaitan dengannya adalah haram: Membeli untuk orang lain atau diri-sendiri, menjadi penjual dan mengedarkan rokok adalah haram.

Jika merokok adalah perbuatan yang haram, sudah pastilah ia adalah sesuatu perbuatan yang sangat tidak elok. Kita akan berdosa jika kita merokok. Kita akan kerugian jika kita merokok. Kita akan diazab kelak, jika kita merokok. Janganlah ikuti tabiat pembuat maksiat di pub dan disko: di situ mereka hanya mengisap rokok, meminum arak dan berdisko !

Di situlah tempat orang yang begitu gila mengisap rokok boleh ditemui. Meminum arak adalah haram... Berdisko adalah haram, Merokok adalah .... ?
Kalau anda masih merokok... Hentikanlah. Apakah lagi maklumat yang anda mahu dan masih menyatakan merokok itu makruh ?

Diceritakan, seandainya, anda teramat ingin mandi di sebuah sungai. Ada dua orang yang anda tanya. Seorang memberitahu anda bahawa sungai tersebut ada buaya (bahaya ?) dan seorang lagi menyatakan bahawa sungai tersebut tidak ada buaya (tidak bahaya ?). Jadi, apakah keputusan anda ? Adakah sungai tersebut bahaya atau tidak untuk anda mandi ?

Tentu anda tidak berani untuk mandi di sungai tersebut !
Begitulah juga, secara bandingan; seandainya anda bertanya dari dua orang ulama tentang hukum merokok. Seorang ulama menyatakan Haram. Apabila haram, jika kita merokok adalah berdosa, kita akan di azab di atas dosa tersebut. Seorang ulama pula menyatakan hukum merokok tersebut adalah makruh. Ini, bermakna anda tidak berdosa jika merokok.

Jadi, pendapat ulama yang manakah yang anda akan ikut ? Anda sebagai orang yang bijak memilih keputusan, tentulah anda mengikut pendapat yang menyatakan merokok itu adalah haram.

Jadi, sebagai kesimpulannya, hukum merokok adalah haram, jadi kalau anda masih merokok... Hentikanlah, jangan tangguhkan lagi keputusan anda untuk berhenti merokok. Tidak ada gunanya anda masih mengikut pendapat yang menyatakan merokok itu makruh, kerana bilangan mereka semakin kecil, dan semakin ramai yang yakin bahawa merokok itu adalah haram. Kalau anda masih tidak puas-hati, silalah beri pendapat anda kepada kami. Terima kasih.

Wallahu a'alam. (Nukilan Tok Janggut Moderator BMM)

p/s: Jika terdapat unsur-unsur shubhah lebih baik dijauhkan berdasarkan Hadith Bukhary Muslim :"Diriwayatkan daripada Nukman bin Basyir r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, sambil Nukman memegang kedua belah telinganya: Sesungguhnya perkara halal itu jelas dan perkara haram itu pun jelas. Manakala di antara kedua-duanya terdapat perkara-perkara syubhat yang tidak diketahui oleh orang ramai. Oleh itu, sesiapa menjaga diri dari perkara syubhat, dia telah bebas (dari kecaman) untuk agamanya dan kehormatannya dan sesiapa yang terjerumus ke dalam syubhat, bererti dia telah terjerumus ke dalam perkara haram, seperti penggembala yang menggembala di sekitar kawasan larangan, maka kemungkinan besar binatangnya akan memasuki kawasan tersebut."

No comments: